streda 12. septembra 2007

Web na pitevnom stole #1 - Analyza

Uvod mame a teraz sa pozrieme na vnutornosti webu. Pekne si ho jeho tvorbu rozpitveme organ po organe, clanok po clanku.

Ako som uz pisal v uvodnom clanku, poradie tovrenia webu: design, umiestnenie a napln je postup pre zaciatocnikov a nikdy z toho nic dobre nevznikne. Mozno to bude vyzerat pekne ale to je tak vsetko, co takyto web dokaze.

Teraz sa budeme venovat prvej a neodlucitelnej faze uplne kazdeho projektu, nielen z IT. Predpokladam, ze mnohy z Vas uz tusia, ze to je analyza a maju pravdu. Bez toho, aby som vedel co chcem robit, neurobim nic okrem blbosti. To aby nieco dobre vyzeralo je druhorada zalezitost. Ako poznamenal moj spoluziak, aj carbanie a pisanie po okraji novin je istou formou analyzy :).

V prvom rade si detailne ujasnime co chceme robit, ako to ma fungovat. Ak niekto bude tvorit web pre zakaznika treba si detailne povedat, co tam chce mat, a ako to ma fungovat. Styl zadavania zakaziek ako "Chcem prezentaciu na webe" taktiez nestaci.

Pokecame si teda zo zakaznikom, ludia trpiaci samomluvou si mozu aj sami zo sebou a vytiahneme od neho zopar zakladnych informacii. Postupne si vytvorite vlastny zoznam, ktory vam pomoze odstranit informacny sum. Ja tu nacrtnem daky ten zaklad, co by mal kazdy takyto rozhovor obsahovat:

1) o com vlatne web bude a komu bude urceny

2) co vsetko by mal web poskytovat

3) aka je pozadovana/predpokladana navstevnost webu

4) aka velka ma byt uroven administracie

5) aky velky moze byt rozpocet

Mno tak jeden organ je vyrezany. Teraz si ho narezeme na jemne platky, zlahka orestujeme nad miernym ohnom a ako prilohu mozeme podavat hranolky alebo americke zemiaky. OK, zase k tej milej analyze.

1) Z tohoto bodu by mal vychadzat celkovy dojem aby web pre firmu zapodievajucou sa zdravotnymi pomockami nevyzeral ako undergound punk (Nic proti tomuto stylu ale niekde sa fakt nehodi). Ak je web urceny len urcitej skupine ludi, je jeho dojem lepsie specifikovatelny (vid. blackhole pre ludi "poznacenych" konzolou- Me too.).

2) Tento bod by mal urcit, ci zakaznik chce len 4 staticke stranky ako portfolio, kontakt, atd. alebo chce aj istu formu interaktivity ako galerie, fora, newsy, atd. Podla tohto bodu sa mozeme rozhodnut ci pouzijeme opensource cms ako joomla alebo drupal, alebo len vytvorime zopar html stranok. s tadeto taktiez odvodzuje vacsina kriterii pre vyber webhostingu. Ak teda budeme chciet uverejnovat len svoje postrehy alebo nazory na temy, potom nam staci zalozit si blog a mame o tvorbu webu postarane.

3) Ak tvorime web alebo webovy informacny system, ktory sa bude interne vyuzivat, nieje potrebne aby sa dodrziavaly pravidla pre SEO (optimalizacia pre vyhladavace ako google). Ten, kto ma mat k tomuto systemu pristup ho mat bude a ostatnym bude informacia o jeho existencii nanic (vid vysokoskolske informacne systemy pre zapis skusok, kreditov a pod.). Naopak pre komercne firmy alebo organizacie, ktore chcu, aby sa o ich existencii vedelo, tuto optimalizaciu potrebuju viacej ako sol ("Tatinku, ja te mam rada jako... jako... jako optimalizaci." :)).

4) Tu sa tak isto jedna o pouzitie opensource nastrojov, alebo frameworku. Administrovat 4 html stranky a 5 obrazkov v 6 ramcekoch je podla mna blbost. Na druhu stranu, spravit internetovy katalog tovaru a kazdy tyzden ho aktualizovat zo zmenou 50 poloziek v html tiez nieje ziadna vyhra. To radsej pojdem do Ostravy do dolu ako by som mal robit takehoto webmastra pre html (Ale uchylkam v tomto smere sa medze nekladu ;)).

5) Aaa sme pritom. Co chcete a co zato? Taktiez sme spada vyber hostingu s kvalitnym pomerom cena/vykon. Na svojom ohodnoteni takisto nesetrite. Ine uz je, ked nieco robite pre znamych, alebo pre seba. Kazdopadne tato kategoria nam ovplyvni ako hosting, tak pocet komponent webu a aj jeho kvalitu.

Tak na dnes by to bolo vsetko. V bubucej casti sa uz konecne dostaneme k navrhu designu a pohrame sa s Inkscape a Gimpom. Konecne tu nebude len nudny text, ale aj daky ten screenshot.

Žiadne komentáre: