nedeľa 5. októbra 2008

Študenti ČVUT bojujte za svoje práva

História

Po troch rokoch aktívnej činnosti v klube Buben som sa stal svedkom rôznych podivuhodných a niekedy aj dychberúcich udalostí. Postupne som sa v týchto praktikách začal veľmi dobre orientovať. Veľa vecí mi nešlo do hlavy. Pochopil som ich, až keď som sa na svet začal pozerať prozaickejšími očami.

Aktivity SÚZu

SÚZ je z môjho pohľadu zastaralým orgánom ČVUT, ktorý bol hodený do prostredia trhovej politiky tak, ako veľa iných spoločností. Nadmerné množstvo zbytočného papierovania, preplnenosť nepodstatnými zamestnancami a nemožnosť pružného riešenia aktuálnych problémov je len dôkazom zaostalosti tejto organizácie.

Asi so mnou budete súhlasiť, že predsa sú tu zástupcovia študentov, ktorý by sa voči týmto praktikám mali postaviť. Z bližšieho pohľadu ale zistíte, že študenti, čo sa za vás majú postaviť sú vo väčšine prípadov ignorovaný. Na ostatných študentov SÚZ z vysoká kašle. Príklady si určite nájdete vo vašom najbližšom okolí.

Prečo napríklad musia študenti doniesť jedno potvrdenie o štúdiu na riaditeľstvo SÚZ, jedno pri nástupe na kolej a ešte musíte mať aj zápis v indexe. K tomuto prípadu len podotknem, že SÚZ je právne súčasťou ČVUT, tak prečo potrebuje jedna časť ČVUT potvrdenie o niečom, v čom má druhá strana dosť jasno? A prečo to ešte k tomu potrebuje 3x? Ďalším zaujímavým príkladom ignorancie voči záujmom študentov sú zmeny termínov ukončenia ubytovania. Predstavitelia SÚZu a potažmo ČVUT sú voči právne relevantným dokumentom úplne slepí a dovoľujú si také veci, ako zmenu termínu na vysťahovanie sa z kolejí. Doteraz som nepochopil, ako môže niekto vyžadovať v právnom štáte ukončenie zmluvy pred jej vypršaním. Takáto vec bola protiprávna aj za bývalého režimu.

Ste zákazníci!

Všetci študenti by sme sa mali spojiť a začať bojovať za svoje práva. Staré prežitky ako komunikácia len zo zástupcami študentov, alebo desať hodinové státie na ubytovanie by sa mali odstrániť. Nič sa však nestane, ak bude každý z vás ticho a nebude nič robiť.

Občas sa nájde pár študentov, čo sú ochotní sa postaviť podobným indivíduám a celému vedeniu, ale veľmi skoro sú zastrašený a umlčaný. Nemôžu však umlčať všetkých študentov. Vy ste zákazníci, a SÚZ vám chce niečo predať. Vy ste tí, ktorí sa rozhodujú o kúpe. Bývanie nieje nedostatkové.

Prepočítajte si, čo platíte za m2 na koleji a koľko by ste zaplatili inde. Potom sa ešte pozrite na kvalitu sociálnych zariadení, spoločných priestorov a starostí s ubytovaním a získaním koleje. A potom sa zamyslite, či necháte SÚZ využívať váš štatút študenta.

Študentská únia sa rozpadá, komisia pre kontrolu SÚZ sa už príliš dlho nečinne prizerá na podobné aktivity a možno si to ani neuvedomuje.

Bojujte za svoje práva! Stojte si za svojimi názormi!

Epitaf

Tento článok som napísal v úprimnom rozpoložení nad neochotou vedenia koleje Bobeneč ba dokonca zámerného škodenia aj keď zabaleného do hromady formulárov a predpisov. Je mi zo srdca ľúto, že práve ľudia, ktorí ma vždy žiadali o pomoc s riešením problémov boli schopný s chladným úsmevom sa mi otočiť chrbtom, tak ako to urobili voči viacerým študentom dávno predo mnou.

Žiadne komentáre: